Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.12.2016 21:14 - ИНДУСТРИАЛИЗАЦИЯ НА КУЛТУРАТА И СЪЗНАНИЕТО
Автор: anonymous3 Категория: Други   
Прочетен: 1020 Коментари: 0 Гласове:
21


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image  

 

Противно на очакванията ни, зад многопластовата същност на човека и неговата материална и духовна култура не се крият сили на злото, удобно наричани „империалистически”, или „комунистически” (според политическата нагласа), а сили, присъщи на самия човек. Вътре в него и в обществото дремят импулси на дейност, на възпиране, за връщане назад, или за свиване в себе си. Ограничаваме себе си чрез мързел, страх, заплахи, агресия, пасивност, цинизъм, лицемерие, реваншизъм или догматизъм. Мисленето, езикът и поведението ни се сковават в една целенасочено направлявана  едноизмерност и аморфност. В културно естетическите ни образци за подражаване вече господстват топмодели, манекенки, фолкпевачки, спортисти, артисти от телевизионни сапунки, парвенюта и лесно успели лъскави спекуланти, дори печелившите от тото и лотария. Това не е просто признак на упадък, а е вече обществената логика на съвременната ни култура. Висшата култура с творбите на Микеланджело, Тициан, Гьоте, Шекспир, Шели, Волтер, Русо  Балзак и т.н. са едва ли не въпрос на куртоазия и позьорство. Шоубизнесът и телевизионната култура унищожават въздействието на класическите културни и естетически образци. Вместо култура се представя халтура, вместо красота, добре гримирана грозота. Естествения човешки стремеж към красота се замества от стремежа   към лесния успех и многото пари. Показността и лъсквата външност изместват задълбочените и истински човешки стойности. В името на успеха и то незабавния, мнозина са готови да imageподменят всичко в естетическите ни нагласи. Оформи се един свят на ограничената, еднопластова култура, тази на преките резултати, на творческото нетърпение и непосредствени, но нетрайни стойности. Културния човек вече не е знаещия, а имащият. Красив вече не е човека с вътрешната и външна хармония, а собственика на индустрията на красотата. Силиконовите подплънки и пластичните операции изместват култа към телесната хармония, постиган естествено с физически усилия. Индустриализацията на културата доведе хората до равнище, при което нейните висши образци стават въпрос не на интелектуални, а на материални възможности. Тя престава да бъде процес на индивидуално и колективно творчество, а е процес на масово производство в телевизиите и киностудиите на Холивуд и Боливуд.
Потребителят на културни стойности вече разполага с голям набор от аналитици и критици, коментатори и интерпретатори, правещи излишни неговите интелектуални усилия. Те просто му поднасят готовия продукт, както ястието в ресторанта. Индивидуалния прочит, или размисъл врху даден културен обект вече не е предмет на комуникация между хората, а повод за изпъкване на „специалиста” пред профана. Еднопластовия човечец не трябва да чете оригиналите, а анализите на знаещите върху тях. Вместо оригиналната статуя на Венера, гледаме нейно копие. Вместо оригинала на картината – репродукция. Вместо култура – кич. Не трябва да се стремим към Еверст, достатъчни са фотосите от там. Културата престава да бъде цел, а средство и търговска марка. Тя е вече агресивна и връхлитаща върху ни стрктура на индустриалния свят. Вместо ние, тя ни преследва и се превръща в ежедневно насилие върху личността и върху интимните устои на индивидуалността ни. Тя придобива функциите на фина цензура на мисленето и imageпрониква без разрешение във вътрешния ни свят. Налага своите пазарни закони, превръщайки потреблението на пазарните стоки  в префинени лостове за изолиране на човека от неговата същност – свободата на мисълта и убежденията.  Красотата престава да обединява хората. Тя става повод за завист и безразсъдно експериментиране  с човешката телесност. Тирания, а не освободител. Популярната мисъл, че тя ще спаси света звучи вече нелепо, а по скоро, че „красотата ще пороби света”. Жаждата е вече да бъдеш описан в текстове, анкети, реномирани издания и в медийни изяви като „идеалния красавец”, което измества личната ни воля за идентичност сред останалите. Така човек става подвластен на външни, а не на вътрешни мотиви на поведение и се превръща в симпатична марионетка. 
Какво може да направи човек с поведенческото си безсилие в съвременното общество? Малко може и много не може. На фона на културните величия от миналото, може да разчита най-много на скромна следа в историческия коловоз. Овеществяването на съзнанието ни превръща всички нас в неволни участници в процес на масово заробване. Затваря индивидуалните ни усилия в тесните рамки на всеобщото регламентиране. Независимо от националност и раса сме обвързани в по-голяма степен с вещите, отколкото с хората. Материалното благополучие се е превърнало в капан, от който няма измъкване. И вече дилемата не е „Да имаш, или да бъдеш”. Регламента не се определя от някакво свърхмогъщо правителство според антиутопията на Оруел, а от света на натрупаните продукти на човешкия труд, които не се съобразяват вече със създателя си. Или, както казва философа Маркузе „Продуктите индокринират и манипулират. Те поддържат едно фалшиво съзнание, което е имунизирано срещу собствената си неистинност”
Времето, което човек влага в отношението си с вещите, все повече надхвърля това, което отделя в отношенията си с останалите хора. Практическата дейност на отделния човек е в мъртвата прегръдка на вещите.  Творчеството все повече е средство за препитание, а не за самореализация на личността. Успеха на всяка цена става водещ мотив в дейността и. Кариеризмът е водещата житейска философия, даваща някакви цели и осмисляща дейността ни. Човек за човека се превръща в средство, а не в цел. Появява се чистата форма на робството – да съществуваш като средство, като вещ. Общуването между хората се е превърнало в начин на загубване на идентичност, а не на нейното изграждане. Да разчиташ на себе си вече не означава сам да избираш пътя си в живота, а да избираш свободно своя господар в обществото. Особено в „свободните” общински, или парламентарни избори. Принудителното робство от миналото се е превърнало в ново свободно, доброволно робство. Робуването ни на други индивиди, или групи (партии, мафии, клики, клубове, секти, ложи и т.н.) означава отказване от личностна идентичност в името на враждебни нам цели. Защото жертваме личната си автономност не по отношение на ежедневните битови въпроси, а по глобалните въпроси на човешкото битие – смисъла на живота, избора на свободно поведение, на справедливото и доброто. Обществото започва да се дели не на добри и лоши, а на успели и неуспели. Координатната система на нравствеността ни престава да включва ориентирите си за добро и зло. Заместват ги по достъпните и изчислими критерии за успех и неуспех. Разбира се материално овеществен. Човека става роб на жаждата за успех. Робите на развитата индустриална цивилизация са сублимирани роби, защото робството е преминало вече в съзнанието им. Външно роби няма, не дрънчат окови, не плющят камшици, не се чуват крясъци на надзиратели, не ехтят виковете на разбунтувалите се трудещи се маси. Вечер хората покорно сядат пред телевизора, покорно пускат фишовете си от тотото, на стадиона свободно отприщват натрупания си страх, гняв и стрес. Те просто престават да бъдат индивиди и се превръщат в тълпа, която е престанала да мисли, да се съмнява, да върши нещо наистина свое. 
Самозаблудата за свобода се е превърнала в обществена необходимост. Тоталното примиряване и факта на приемане и използване езика на власта означава, че хората вече говорят езика на своите господари и благодетели. Масмедиите и политическите лидери предпочитат достъпност на информацията вместо достоверност. Използват изпробвани лингвистични шаблони, които като търговска марка говорят сами за себе си. Комуникацията им с хората не е дискусия, а придобива заклинателен  характер. Езика на фактите е изместен с този на интерпретирането им, като истината отстъпва пред езика на убедителността. Персонифицирането на злото с отделни личности (Хитлер, Сталин, Путин, Саддам, Кадафи, Бин Ладен и др.) и групи (хулигани, наркомани, терористи, ислямисти, комунисти, фашисти, реакционери, консерватори, червени, сини и т.н.) дава възможност на лековерния индивид да повярва в близката всеобща победа на доброто (преди на социализма, днес на демокрацията). Откроява се мисълта, че виновни са само „лошите”, т.е. посочените като лоши, било то  личности, цели класи, етноси и народи. Какво друго е соченето с пръст на държави, обявени за „терористични”, или подпомагащи тероризма? Така се тиражира образа на врага. Всъщност зад високопарния речник се крие духовната нищета на една световна политическа класа, неспособна да се откаже от лъжата, носеща политически дивиденти. Няма народ, който да не имал лоши периоди в историята си, да не е имал срамни моменти на слабост и шовинизъм, да не е допускал тирани и диктатори да нанесат петно върху реномето му. Има лошо и добре управлявани народи. „Великите” сили извличат от всяко международно събитие неговите активи за себе си, като натоварват с пасивите му „невеликите” сили. С този подход запазват статуквото така, че нациите да се делят на губещи и печелещи, преуспели и изостанали. Така в манията си за величие не осъзнават, че загубата на националните суверенитети, не може да се отнася само за едни държави, а да не се отнася за тях самите. Неравномерното икономическо развитие, военните конфликти, разрушаването на държавните граници, прекрояването на географските карти и съпътстгващата това икономическата емиграция е далеч по-голям проблем от политическата емиграция преди падането на желязната завеса. Вече сме свидетели на замяната на политическата желязна завеса с още по-непробиваемата икономическа завеса. Страхът от спадане на собственото жизнено равнище от набезите на икономическите емигранти изтласква всякакви абстрактни брътвежи за свобода на придвижването, местопребиваването и прословутия лозунг на глобализацията  „за свободно движение на хора, идеи и капитали”. Няма по - брутално потискано дисидентство от привидно толерираното, но изложено на остракиране от диктатурата на реалното обществено мнение.
В заключение следва да ни е ясно, че маскираното господство е по-опасно от откритото, защото осъзнаването му става със закъснение, което за обществото като цяло може да се окаже фатално. 

СВЕТОСЛАВ  АТАДЖАНОВ
Djani.blog.bg
за в. „България Сега“

http://www.bulgariasega.com/interesting_facts/gledishte/25543.html




Гласувай:
22



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anonymous3
Категория: Други
Прочетен: 687886
Постинги: 206
Коментари: 414
Гласове: 4032
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930